Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Januari 29, 2015

SIDANG MEDIA MH370 DIBATALKAN

Sidang media MH370 oleh DCA dibatalkan, jejas pengurusan persepsi




KUALA LUMPUR: Wartawan dan orang ramai yang menanti sidang media daripada Jabatan Penerbangan Awam (DCA) yang dijadualkan berlangsung jam 3.30 petang tadi menerima khabar mengejutkan apabila ia dibatalkan.

Sidang media yang amat dinanti-nanti tersebut sepatutnya disampaikan oleh Ketua Pengarah DCA, Datuk Azharuddin Abdul Rahman dan antara perkara yang dijangka akan disampaikan adalah mengenai situasi terkini misi pencarian pesawat Penerbangan Malaysia MH370.

Pengumuman itu dibuat sekitar jam 4.05 petang di Dewan Serbaguna DCA di Putrajaya di hadapan ratusan media dan juga beberapa waris keluarga penumpang.

Sementara itu, di studio Astro AWANI, bekas pegawai Tentera Udara Diraja Malaysia, Kapten Abdul Rahmat Omar Tun Mohd Haniff yang sedang menjadi panel undangan dalam program Buletin AWANI Khas memberitahu, pembatalan sidang media itu mengejutkan.

“Sidang media ini dikendalikan oleh sebuah jabatan kerajaan. Jika tidak bersedia, jangan diumumkan atau memanggil wartawan. Ini menjejaskan pengurusan persepsi memandangkan berita ini dinanti-nanti oleh seluruh rakyat Malaysia malah komuniti di seluruh dunia,” ujar beliau.

Abdul Rahmat Omar khuatir ia akan membawa lebih banyak cemuhan terhadap negara ini khususnya dari komuniti antarabangsa.


awani



NAK BUAT DUIT SAMBIL BERJIMAT? MODAL RM10 JER...KLIK DISINI !!!

KES ALTANTUYA: RAZAK BAGINDA BUKA MULUT



SHAH ALAM – Sekian lama menyepikan diri, nama penganalisis politik, Abdul Razak Baginda muncul semula selepas kes membabitkan model Mongolia, Altantuya Shaariibuu menemui titik noktah.

Bercakap kepada sebuah portal, Abdul Razak yang sebelum ini dikaitkan dengan kes itu menyifatkan spekulasi membabitkan kes kematian penterjemah itu sudah sampai ke tahap tidak masuk akal.

"Spekulasinya lebih kurang sama seperti sebelum ini. Tetapi kini lebih berbelit kerana kita sampai ke penghujung proses undang-undang yang panjang. Ia jadi berbelit-belit kerana Sirul (Sirul Azhar Umar) melarikan diri ke Australia,” ujarnya.

Pada 2008, Abdul Razak dibebaskan daripada pertuduhan bersubahat dengan dua bekas anggota Unit Tindakan Khas (UTK) yang dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Persekutuan baru-baru ini.

Abdul Razak mengakui bersedia untuk membuka mulut sekarang kerana kes itu sudah berakhir dari sudut undang-undang.

Beliau juga dipetik sebagai berkata, walaupun tidak tahu motif pembunuhan Altantuya, tetapi sedia maklum ramai yang mati tanpa sebarang penjelasan kukuh semasa dalam tahanan polis.

"Hanya dua anggota polis itu sahaja yang tahu," katanya sambil mendakwa memang wujud kes sebelum ini di mana polis bunuh tahanan reman.

Beliau turut mempersoalkan dakwaan konspirasi dalam kes ini walaupun tiada bukti menyokongnya.

"Masih ada orang di luar sana yang yakin polis tidak boleh melakukan ini tanpa arahan.

"Berapa ramai orang yang mati dalam tahanan reman? Kiraan terakhir ialah 156 pada tahun 2008 dan angka itu semakin bertambah. Jadi, siapa yang mengarahkannya?" soalnya.

Sinarharian



Selasa, Januari 27, 2015

PENGGODAM LAMAN WEB MAS UGUT DEDAH MAKLUMAT PENERBANGAN MENTERI KABINET



Hong Kong: Penggodam yang menceroboh laman web Malaysia Airlines (MAS) pagi tadi mengugut untuk mendedahkan maklumat yang dicuri daripada pelayan (server) malaysiaairlines.com ke Internet.

Kumpulan penggodam yang menggelar diri mereka Lizard Squad itu memuat naik foto di Twitter didakwa memaparkan maklumat penerbangan pengguna MAS termasuk seorang menteri kabinet.

Foto berkenaan memaparkan maklumat tempahan yang dibuat seorang pengguna, Amy Keh yang berkata, tempahan dibuat pada Oktober lalu untuk ibu dan dua saudara yang akan terbang ke Taiwan, Mac depan.

"Saya risaukan keselamatan mereka. Sekarang seluruh dunia tahu mereka akan ke Taipei," kata Amy yang dihubungi agensi berita AP hari ini.

Sementara itu pegawai menteri berkenaan yang dihubungi wartawan Harian Metro memberitahu maklumat destinasi menteri terbabit adalah benar namun tiada pengesahan sama ada beliau menggunakan perkhidmatan MAS atau syarikat penerbangan lain.

“Saya sahkan beliau ke Kota Bharu untuk beberapa mesyuarat penyelarasan pasca banjir,” katanya yang enggan memberi komen lanjut mengenai isu godam berkenaan.

Lizard Squad turut mendakwa bertanggungjawab ke atas serangan terhadap rangkaian Sony PlayStation dan laman Microsoft Xbox tahun lalu. - AP

Hmetro



Khamis, Januari 22, 2015

BUDAK 7 TAHUN MAMPU GODAM WIFI



SEORANG kanak-kanak perempuan menggodam sebuah hotspot Wi-Fi dalam tempoh kurang dari 11 minit selepas menonton video tunjuk ajar atau tutorial di internet.

Betsy Davies, 7, mengambil masa 10 minit 54 saat dalam usaha membuktikan bahawa betapa senang untuk seorang penggodam untuk mencuri data.

Davies merupakan seorang kanak-kanak yang digunakan dalam demostrasi oleh sebuah syarikat Virtual Provider Network (VPN) dalam meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai aktiviti godam.

Kebiasaannya, penggodam akan mencuri data berkaitan dengan bank simpanan, akaun e-mel, kata kunci dan juga pergerakan mangsa-mangsanya.

Menurut beberapa pakar, aktiviti penggodaman akan meningkat pada 2015.

Demostrasi yang dipamerkan oleh Davies dipantau oleh pakar keselamatan.

SH


Rabu, Januari 21, 2015

PERAGUT MAUT DALAM CUBAAN MERAGUT


fadly@hmetro.com.my


Kajang: Seorang lelaki maut akibat dilanggar kereta selepas cuba meragut beg tangan seorang wanita di Batu 10 Lebuhraya Cheras-Kajang menghala ke Kuala Lumpur pagi tadi.

Dalam kejadian 8 pagi itu, suami isteri menunggang motosikal dalam perjalanan ke tempat kerja.

Menurut sumber, mangsa kemudiannya dihampiri suspek yang menunggang motosikal Yamaha 125z cuba meragut beg tangannya sebelum berlaku tarik menarik.

"Akibatnya, motosikal yang dinaiki mangsa dan suspek bergesel sebelum mereka terjatuh.

"Suspek yang terjatuh di tengah lebuh raya berkenaan kemudiannya dilanggar kereta yang dipandu seorang wanita dari arah belakang,"katanya.

Sumber itu berkata, suami isteri berkenaan bagaimanapun terselamat dan hanya mengalami kecederaan ringan di tangan dan lutut sebelum dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) untuk menerima rawatan lanjut.

"Manakala suspek yang meninggal dunia dibawa ke Hospital Serdang untuk dibedah siasat,"katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kajang Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/25067?m=1#sthash.TZxPFQoD.dpuf


Khamis, Januari 15, 2015

7 MAUT ANGKARA TAYAR

Tujuh maut angkara tayar


Tapah: Sekurang-kurangnya tujuh maut akibat rentung dalam kemalangan membabitkan bas persiaran di Kilometer 326.3 Lebuhraya Plus arah selatan berhampiran susur keluar ke Tapah, di sini, hari ini.

Dalam kejadian kira-kira 1.15 pagi itu, bas berkenan yang dalam perjalanan dari Kuala Kurau, dekat sini dan menuju ke Genting Highlands dipercayai membawa 30 penumpang.

Ketua Polis Daerah Tapah, Superintendan Somsak Din Keliaw berkata, siasatan awal mendapati bas berkenaan sebaik tiba di lokasi kejadian dipercayai melanggar satu tayar lori yang berada di tengah-tengah laluan sebelum terbabas ke parit di kiri jalan dan terbakar.


"Bas terbabit melanggar tayar lori sebelum merempuh sebuah kereta yang berhenti di bahu jalan dan kemudian terbabas serta terbakar.

"Pemandu kereta jenis Charade dipercayai memberhentikan keretanya untuk mengalihkan tayar berkenaan, namun tidak sempat melakukannya," katanya ketika ditemui dilokasi kejadian.

Menurutnya, operasi menyelamat mangsa dilakukan pasukan bomba dan setakat ini menemui tujuh mangsa yang rentung, namun jumlah sebenar mangsa yang maut belum dapat dipastikan.

"Berdasarkan maklumat awal yang diperoleh daripada penumpang yang terselamat, bas berkenaan dinaiki 30 orang, setakat ini tujuh didapati maut dan 15 cedera dihantar ke hospital untuk rawatan, manakala tujuh lagi cedera ringan.

"Kita masih menyiasat dan mengesan sama ada benar terdapat satu lagi mangsa," katanya.

Sumber :Berita Harian




Selasa, Januari 13, 2015

PENGGUNA MEDIA SOSIAL DEDAH INSIDEN ARTIS KPOP

Semalam heboh di laman sosial Facebook dan juga Twitter berkenaan gambar-gambar yang tersebar menunjukkan beberapa remaja perempuan yang bertudung dipeluk secara sukarela oleh artis-artis lelaki Korea.

Isu tersebut menjadi hangat dan mendapat liputan luas media sehingga ia sampai ke pengetahuan menteri dan para alim ulama.Ternyata perbuatan tersebut menimbulkan kemrahan seluruh rakyat Malaysia terutamanya yang beragama Islam dengan tindakan memalukan sebegitu rupa.

Orang kita yang dikenali dengan adab ketimuran nampaknya memang semakin timur apabila mula meminati artis-artis timur seperti Korea sehingga sanggup memperjudikan maruah diri semata-mata untuk satu pelukan sebegitu.

Seorang pengguna media sosial yang mendakwa berada di tempat kejadian dan menyaksikan insiden tersebut telah tampil menyatakan hal yang sebenarnya.Adakah benar dakwaan pengguna tersebut?

Screenshot:


viralmedia


Ahad, Januari 11, 2015

LAWAK AHAD: DUA GADIS

Ada dua orang gadis yang cantik. Salah satu dari mereka cara berfikirnya
Matematik (M) dan yang satu lagi cara berfikirnya menggunakan Logik(L).
Mereka berdua berjalan pulang melalui jalan yang gelap, dan jarak rumah
mereka masih agak jauh. Setelah beberapa lama mereka berjalan, tiba-tiba
mereka perasan ada seseorang sedang mengekori mereka...

M : Awak perasan tak ada seorang lelaki yang sedang berjalan mengikuti
kita kira-kira sejak tiga puluh lapan minit yang lalu? Aku kuatir
dia bermaksud jahat.

L : Itu hal yang Logik. Aku rasa dia nak merogol kita la.

M : Alamak, dengan kecepatan berjalan kita seperti ini, dalam waktu 15
minit dia akan berjaya tangkap kita. Adoh hai, apa yang harus kita buat?.

L : Hanya ada 1 cara logik yg harus kita lakukan, iaitu berjalan lebih
cepat.

M : Itu tidak banyak membantu laa, macammana ni.

L : Tentulah tidak membantu, Logiknya kalau kita berjalan lebih cepat
dia juga akan berjalan lebih cepat.

M : Jadi, apa yang harus kita lakukan? Dengan kecepatan kita seperti ini
dia akan berhasil menangkap kita dalam waktu dua minit setengah je lagi...

L : Hanya ada satu langkah Logik yang harus kita lakukan.. Engkau ikut jalan
kiri dan aku ikut jalan kanan.

Setelah kedua gadis itu berpisah.. Ternyata lelaki tadi mengikut langkah
si gadis yang menggunakan logikal (L). Gadis matematik (M) tiba dirumah
lebih dulu dan dia kuatir akan keselamatan kawannya.

Tidak berapa lama Gadis Logik (L) datang.

M : Oh Syukur ya Allaaaaah.. Kawan aku tiba dengan selamat, Eh macamana
cerita engkau kena ikut oleh lelaki tadi?

L : Yelah, Setelah kita berpisah dia terus mengikuti aku.

M : Ya.. ya.. Tetapi apa yang terjadi kemudian dengan engkau?

L : Sesuai dengan logik aku, teruslah aku lari sekuat hati dan lelaki itupun
lari sekuat tenaga jugak.

M : Dan... dan..

L : Sesuai dengan logik, dia berjaya mendekati aku ditempat yang gelap...

M : Jadik.. Apa yang engkau lakukan?

L : Hanya ada satu logik yang dapat aku lakukan, iaitu mengangkat kain
aku tinggi-tinggi sampai nampak seluar dalam.

M : Alamak... jadik apa yang dilakukan lelaki tadi?

L : Sesuai dengan logik... Dia bukak tali pinggang, bukak zip dan londehkan
seluarnya...

M : Alamak... jadi apa yang berlaku?

L : Logik bukan, kalau gadis yang mengangkat kainnya larinya lebih cepat
dari pada lelaki yang berlari sambil seluarnya terlondeh, langkah aku besar,
tapi dia macam orang yang masuk pertandingan lari dalam guni... So akhirnya
aku terlepas dari lelaki itu.

M: Ha ha ha ha Memang logik.




Khamis, Januari 08, 2015

RAKAMAN KOMUNIKASI QZ8501 DIDEDAH


Rakaman komunikasi antara QZ8501 dan ATC Juanda didedah.

Sumber dalaman KompasTekno yang enggan namanya disiarkan mengesahkan bahawa rakaman tersebut adalah rakaman sebenar ATC Juanda pada Ahad (28/12/2014).
KUALA LUMPUR: KompasTekno pada Selasa mendedahkan salinan rakaman komunikasi antara Pusat Kawalan Trafik Udara (ATC) Lapangan Terbang Juanda, Surabaya dengan pesawat AirAsia QZ8501.

Rakaman komunikasi itu memuatkan kebenaran ATC kepada pesawat itu untuk terbang di laluan Surabaya-Singapura.

Pada awalnya, rakaman tersebut diperolehi oleh KompasTekno melalui laman Soundcloud oleh pengguna dengan identiti "digitizing" pada 3 Januari 2014, setelah Kementerian Perhubungan Indonesia membekukan kebenaran terbang AirAsia laluan Surabaya-Singapura.

Sumber dalaman KompasTekno yang enggan namanya disiarkan mengesahkan bahawa rakaman tersebut adalah rakaman sebenar ATC Juanda pada Ahad (28/12/2014). Perkara tersebut disahkan berdasarkan lalu lintas pesawat lain yang dikawal pada pagi itu.

Fail tersebut dirakam dalam format UTC atau waktu Zulu (GMT +0) sehingga tarikh yang tercatat masih 27 Disember 2014 pukul 22.25 GMT, yang membawa maksud, Ahad 28 Disember 2014 pukul 05.25 Waktu Indonesia Barat (WIB).

Dalam rakaman audio berdurasi sekitar 20 minit tersebut, pada minit ke-10 terdengar suara dari AirAsia QZ8501 (dengan callsign Wagon Air 8501) yang memberitahukan posisinya di ruang parkir A9, dengan pendaftaran PK-AXC (Alpha X-ray Charlie), jumlah penumpang, dan tujuan Singapura.

Percakapan tersebut kurang lebih seperti berikut:

AWQ8501: "Tower, Wagon Air eight five zero one good morning..."
Tower: "Wagon Air 8501 good mornig Juanda Tower, go ahead..."

AWQ8501: "Eight five zero one (registrasi) alpha x-ray charlie parking stand Alpha Niner (A9) destination Singapore POB (passenger on board) one six one, request push and start, wagon air eight five zero one..."

Tower: "Wagon Air eight five zero one parking stand number Alpha niner Pushback and start approved heading west runway one zero, exit sierra two...

Tidak lama kemudian, pada minit ke-4, QZ8501 meminta kebenaran dari ATC untuk menuju ke landasan pacu. ATC kemudian mengarahkan QZ8501 ke landasan 10 yang sedang digunakan di saat itu.

Pada minit ke-07.07, ATC kemudian memberikan kebenaran penerbangan kepada QZ8501 melalui laluan udara M635 dengan ketinggian awal 24.000 kaki.

"Wagon Air eight five zero one clear to Singapore, mike six three five level two four zero initial, RAMPY one alpha departure squawk number seven zero zero five," demikian kata petugas ATC yang bersuara wanita tersebut.

Rakaman komunikasi itu boleh didengar di sini.

Logiknya, jika ATC telah memberikan kebenaran, flight plan atau perancangan terbang tersebut telah dipersetujui dan flight plan hanya boleh dibuat dan dipersetujui sekiranya sudah ada kebenaran dan slot di kedua-dua lapangan terbang berlepas dan destinasi.

Secara prosedur, jika ATC telah memberikan kebenaran, tentunya AirAsia sudah memiliki kebenaran terbang, sebagaimana yang diungkapkan oleh pihak di Singapura sebagai negara dituju.

Civil Aviation Authority of Singapore (CAAS) menerusi laman rasminya mengatakan bahawa AirAsia QZ8501 memiliki jadual penerbangan dari Surabaya ke Singapura pada Ahad (28/12/2014).

Menurut CAAS, keizinan laluan Lapangan Terbang Juanda Surabaya di Indonesia ke Lapangan Terbang Changi di Singapura bagi pesawat AirAsia pada hari nahas tersebut merupakan kesepakatan kedua-dua negara.

CAAS menegaskan, persetujuan Indonesia-Singapura terhadap jadual penerbangan tersebut bermula sejak 26 Oktober 2014 sehingga 6 Mac 2015.

Perkara ini dibangkitkan apabila ketua pihak berkuasa Lapangan Terbang Juanda, Praminto Hadi sebelum ini menegaskan bahawa AirAsia tidak memiliki kebenaran terbang pada hari Ahad.

"AirAsia tidak mengajukan perubahan izin terbang dari Sabtu ke Minggu (ahad) kepada Dirjen Perhubungan Udara sehingga penerbangan Minggu ilegal (tidak dibenarkan)," ujar Praminto di Kompleks Mapolda Jawa Timur, pada Isnin.

QZ8501 membawa 162 penumpang dan anak kapal berlepas dari Surabaya pada 28 Disember 2014 jam 5.35 pagi dan dijadual tiba di Singapura pada 8.20 pagi hari sama sebelum dilaporkan hilang.

Penumpang pesawat terdiri daripada 149 orang warga Indonesia, Korea Selatan (3) dan masing-masing seorang rakyat Singapura, Malaysia dan United Kingdom.

Krunya pula terdiri daripada enam warga Indonesia dan seorang Perancis.

Sehingga Selasa, 39 mayat telah berjaya ditemui pasukan mencari dan menyelamat.

Awani

Isnin, Januari 05, 2015

NAJIB LAGI LAJU SAMPAI DARI JET RASMINYA?

Jet rasmi kerajaan dengan nombor pendaftaran 9M-NAA yang dipersoalkan penggunaannya selepas dijejak berada di beberapa negara, walaupun Perdana Menteri
Datuk Seri Najib Razak berada di Malaysia, akhirnya selamat mendarat di Lapangan Terbang Subang malam tadi.

Menurut laman sesawang Flight Radar 24, jet itu tiba pada jam 11.15 malam tadi selepas mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dari Bangkok pada jam 10.20 malam.

Najib dijangka akan merasmikan konvoi sukarelawan banjir Jabatan Perdana Menteri di Putrajaya pada 8 pagi ini.



Jet 9M-NAA yang dikendalikan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sebelum ini pernah dijejak mendarat di Indianapolis, Los Angeles, New York, London, Dubai dan Bangkok walaupun Najib sudah berada di Malaysia untuk memendekkan percutiannya.
Situasi banjir yang buruk di negeri-negeri pantai timur seperti Kelantan, Terengganu dan Pahang memaksa Najib memendekkan percutiannya selepas gambar presiden Umno itu bermain golf bersama Presiden Amerika Syarikat Barack Obama di Hawaii dikeluarkan akhbar Washington Post dan mendapat kecaman pengguna media sosial.

Najib pada petang 27 Disember tiba di Kota Baru untuk melawat mangsa banjir selepas dijemput pesawat TUDM lain dari Hong Kong.

Pada 2 Januari, Bernama melaporkan Najib terbang ke Bangkok pada hari sama laman sesawang Flight Radar 24 menjejak 9M-NAA mendarat di ibu kota Thailand itu.

Menurut Bernama yang memetik laman Facebook Najib, pertemuan dengan Perdana Menteri Thailand Jen Prayuth Chan-ocha untuk mengucapkan terima kasih kerana bantuan negara tersebut apabila Malaysia di landa banjir.

Sebelum ini, selepas pulang ke Malaysia dan memendekkan percutiannya, Najib dilaporkan sebagai berkata keluarganya bersedih dengan tindakan tersebut.

“Walaupun keluarga saya bersedih kerana terpaksa ditinggalkan, saya memberitahu apa yang mereka alami tidak boleh dibandingkan dengan perasaan mangsa banjir,” katanya seperti dilaporkan Bernama.

PKR sebelum ini mempersoalkan siapa yang menggunakan pesawat rasmi kerajaan itu berada selepas kepulangan Najib dengan menggunakan pesawat TUDM.

Ketua Penerangan Pemuda PKR Lee Chean Chung mempersoalkan mengapa pesawat 9M-NAA mendarat di Indianapolis dan siapa penumpang pesawat itu.

“Saya mahu tahu mengapa pesawat rasmi tidak membawa Najib pulang tetapi pesawat TUDM yang digunakan, hanya menambahkan kos?” soal Ahli Dewan Undangan Negeri Semambu itu.

Pengguna media sosial juga bertanya ke mana perginya isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor di saat pantai timur dilanda banjir besar.

Najib dalam menjelaskan aktiviti bermain golf bersama Obama di Hawaii baru-baru ini menafikan beliau mengabaikan bencana banjir seperti dituduh sesetengah pihak.

Katanya, aktiviti itu dirancang lebih awal atas dasar menjalinkan hubungan diplomasi dengan pemimpin dunia bagi mendatangkan manfaat kepada Malaysia.

Beliau berkata, jemputan itu disampaikan sewaktu Obama melawat Malaysia April lepas, dan amat sukar menolaknya kerana ia dirangka lebih awal berdasarkan jadual kedua-dua pemimpin.

"Main golf ini bukanlah satu perkara aneh atau luar biasa... sebab zaman Tun Abdul Razak (perdana menteri kedua Malaysia), Tun Dr Ismail Abdul Rahman (timbalan perdana menteri kedua) bermain golf dengan pemimpin dunia merupakan perkara yang boleh dikatakan sebagai 'golf diplomacy',” katanya. – 5 Januari, 2014.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/selepas-bangkok-jet-rasmi-kerajaan-akhirnya-tiba-di-kuala-lumpur#sthash.UYMeZxMK.dpuf


Ahad, Januari 04, 2015

ENJIN PESAWAT AIRASIA MATI KETIKA INGIN BERLEPAS


JAKARTA - INDONESIA.Dunia penerbangan kembali menarik perhatian apabila enjin pesawat AirAsia bagi penerbangan Surabaya-Bandung tiba-tiba mati ketika hendak berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Juanda, semalam.

Memetik laporan Metrotvnews.com, kejadian tersebut mencetuskan panik kepada 120 penumpangnya ekoran pesawat tersebut telah pun bergerak kira-kira tiga meter untuk berlepas menuju ke Bandung.

“Semua penumpang sudah memakai tali pinggang keselamatan, pesawat sudah bersedia dan berjalan tiba-tiba bunyi yang sangat kuat dan enjin terus mati.

“Kemudian pesawat itu berundur sendiri. Kami sangat terkejut dan panik. Ngeri juga. akhirnya, pesawat itu ditarik ke posisi awal kami naik dan kru meminta kami turun ketika itu juga,” cerita salah seorang penumpang, Yusuf Fitriadi, semalam.

Enjin pesawat yang dijadualkan berlepas dari landasan jam 9 malam itu mati berpunca daripada masalah monitor ‘starter’ pesawat berkenaan.

Walaupun ia dapat dibaiki, namun majoriti penumpang pesawat berkenaan memilih untuk tidak meneruskan penerbangan.

AirAsia mengembalikan wang penumpang yang tidak meneruskan perjalanan tersebut.


Sinarharian


Sabtu, Januari 03, 2015

QZ8501: AIRASIA TERBANG TANPA KEBENARAN?


KUALA LUMPUR: Pesawat Penerbangan AirAsia Indonesia QZ8501 yang hilang bersama 162 penumpang dan anak kapalnya Ahad lalu berkemungkinan terbang tanpa kebenaran.

Ia susulan tindakan Kementerian Perhubungan Indonesia (KEMENHUB) untuk membekukan buat sementara kebenaran penerbangan AirAsia Indonesia bagi laluan Surabaya- Singapura, berkuatkuasa semalam.
Lapor Kompas.com, tindakan itu diambil kerana AirAsia dikatakan melanggar surat kebenaran Ketua Pengarah Perhubungan Udara republik itu, bertarikh 24 Oktober 2014, yang sebelum ini hanya mengizinkan penerbangan dilakukan pada hari Isnin, Selasa, Khamis dan Sabtu.

Pengumuman itu dibuat oleh Ketua Pusat Komunikasi Awam KEMENHUB, J.A Batara.

AirAsia juga telah didapati melanggar kebenaran itu dengan membuat penerbangan pada Ahad, 28 Disember 2014.

Pesawat QZ8501 miliknya telah melakukan penerbangan dengan membawa 155 penumpang dan tujuh anak kapal dengan bertolak dari Surabaya ke Singapura pada hari itu sebelum dipercayai terhempas di Teluk Karimata, Kalimantan Tengah.

"Jadi ini pembekuan sementara izin rute (laluan) AirAsia rute penerbangan Surabaya-Singapura," ujar J.A Batara dalam satu kenyataan rasmi yang dikeluarkan.

KEMENHUB bagaimanapun akan menimbangkan semula larangan itu selepas siasatan ke atas insiden pesawat AirAsia QZ8501 dilakukan oleh Jawatan Kuasa Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan Indonesia.

Penumpang yang telah pun membeli tiket penerbangan laluan Surabaya-Singapura dinasihatkan mengubah jadual penerbangan mereka.

Sementara itu Pengarah Keselamatan AirAsia Indonesia, Kapten Ahmad Sadikin berkata syarikat itu tidak pernah beroperasi di sebarang laluan tanpa mendapat kebenaran.

“Saya tidak boleh menjawab kerana belum membacanya (laporan). Tetapi kalau kami tiada kebenaran, kami tidak mungkin terbang,” kata Sadikin pada Jumaat.

Pasukan mencari dan menyelamat (SAR) mangsa pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 sehingga semalam telah menemui 30 mayat di kawasan Kalimantan Tengah, iaitu hari ke-enam operasi itu.

Sehingga kini empat daripadanya telah dikenal-pasti identiti mereka.


awani



ANDA DIBAYAR UNTUK MENGAJAK ORANG BERJIMAT, KLIK DISINI

Khamis, Januari 01, 2015

HELIKOPTER POLIS TERHEMPAS DI TANAH MERAH

Helikopter milik Polis Diraja Malaysia (PDRM) terhempas ketika misi menghantar barangan makanan kepada mangsa banjir di Kampung Rambai di Tanah Merah, hari ini. -
Foto Bernama


TANAH MERAH - Penduduk Kampung Rambai di sini gempar apabila sebuah helikopter jenis Ecureuill AS 355F2 milik Polis Diraja Malaysia (PDRM) terhempas pada kira-kira 6.30 petang, selepas berlegar-legar di ruang udara kampung itu.

Beberapa saksi yang ditemui berkata, helikopter itu dilihat terbang rendah dan berlegar-legar sebanyak dua pusingan, sebelum kedengaran seperti ada letupan sedikit, dan terus menjunam ke darat.

Anggota misi kemanusiaan dari Kuala Lumpur, Mohd Zulhasnan Abdullah, yang ketika itu sedang mengagih-agihkan bekalan di kampung itu berkata, beliau dan pasukannya menyangkakan pada mulanya helikopter itu terbang rendah kerana mahu menurunkan bekalan makanan.

"Melihat keadaan itu (helikopter terbang rendah), orang kampung rasa seronok dan berkumpul untuk melihatnya.

"Tiba-tiba helikopter jadi tak seimbang dan jatuh menjunam betul-betul di depan mata kami. Bila melihat keadaan itu, kami dan orang kampung berpusu-pusu pergi sana dan kami membawa keluar empat orang -- tiga lelaki dan seorang wanita," katanya ketika ditemui di kampung itu, di sini hari ini.

Mohd Zulhasnan berkata, beliau dan rakan-rakannya mendapati tiga orang lelaki cedera parah di bahagian kepala manakala seorang wanita hanya cedera ringan dan mengadu pening.

"Kami, dengan bantuan orang kampung, memasukkan dua orang mangsa lelaki pertama ke dalam kereta Perodua Alza, manakala dua lagi dimasukkan dalam Triton milik saya untuk dihantar ke Hospital Tanah Merah," katanya.

Terdahulu, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mengesahkan kejadian itu, dan memberitahu Bernama bahawa kesemua di dalam helikopter itu selamat dan sedang menjalani rawatan lanjut di Hospital Tanah Merah.

"Alhamdulillah dua juruterbang dan dua kru terselamat," katanya ketika dihubungi hari ini.

Sementara itu, penduduk kampung Saifulizam Mohamad, 40, berkata, walaupun ketiga-tiga mangsa lelaki cedera parah, mereka masih dalam keadaan sedar.

Beliau berkata, selepas orang ramai berjaya mengeluarkan keempat-empat mangsa dari bangkai helikopter itu, ketiga-tiga lelaki itu dibaringkan di halaman rumah beliau, manakala wanita itu masih boleh berjalan sendiri.

"Sebab saya ada bertanya kepada lelaki itu, berapa orang di dalam helikopter, dan beliau menjawab empat. Saya cuba nak pastikan sama ada beliau masih sedar," katanya.

Sementara itu, seorang lagi saksi, Zaisa Mohd Zin, 31, berkata, beliau berasa pelik apabila melihat helikopter itu terbang rendah berhampiran kawasan rumahnya, menyebabkan beliau terasa ingin merakam kejadian itu.

"Tapi dalam saya cuba nak capai handphone, tiba-tiba terdengar bunyi dentuman, dan saya lari keluar, melihat helikopter itu sudah terhempas di darat.

"Tapi nasib baik kebetulan ada beberapa orang doktor yang sedang berada di kampung kami tengah membantu agih-agihkan makanan di madrasah berhampiran. Saya tengok mereka sempat memberi rawatan awal, termasuk memberi oksigen menggunakan topeng," katanya. - Bernama


ANDA DIBAYAR UNTUK MENGAJAK ORANG BERJIMAT, KLIK DISINI

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive