Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, November 16, 2008

Pecat hakim: Karpal tetap mahu Nazri dirujuk Jawatankuasa Hak


PETALING JAYA: Pembangkang tetap mahu Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan meskipun Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu mengakui silap ketika menjelaskan isu pemecatan enam hakim dan pembayaran ex-gratia di Dewan Rakyat.


Sehubungan itu, Pengerusi DAP, Karpal Singh berkata, Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar tidak harus mengambil masa dalam menentukan sama ada Nazri perlu dirujuk kepada jawatankuasa tersebut.


Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor berkata, berdasarkan Aturan Mesyuarat Parlimen mana-mana anggota yang mengelirukan Dewan Rakyat harus dianggap sebagai telah menghina Dewan Rakyat dan oleh itu wajar dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan.


"Oleh kerana Nazri masih tidak mahu mengalah dan degil ekoran kenyataan terbukanya bahawa beliau tidak akan memohon maaf, jadi saya tiada pilihan kecuali menggesa (lagi) supaya beliau dirujuk kepada jawatankuasa itu," kata beliau dalam kenyataanya hari ini.


"Mengelirukan Dewan merupakan perkara yang serius," katanya.


Kelmarin, Wan Junaidi berkata, keputusan sama ada Nazri perlu dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan kerana didakwa memberi kenyataan tidak benar kepada Dewan akan diketahui minggu hadapan.


Menurut Timbalan Speaker, beliau perlu menyemak semua butiran kerana perkara itu melibatkan banyak implikasi.


Pada 6 November, Nazri ketika mengumumkan pembayaran ex-gratia berjumlah RM10.5 juta kepada bekas Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas dan lima hakim kanan yang terlibat dalam krisis kehakiman 20 tahun lepas, berkata bekas-bekas hakim itu bukannya dipecat tetapi telah ditamatkan perkhidmatan lebih awal seperti disarankan oleh satu panel.


Empat hari kemudian Karpal meminta supaya Nazri dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan kerana mendakwa kenyataan menteri itu adalah satu pembohongan besar.


Malah kelmarin, Nazir menjelaskan, kesemua enam hakim yang terbabit dalam krisis kehakiman pada 1988 sebenarnya dipecat dan menerima pencen mereka atas dasar belas kasihan.


Nazri berkata, beliau mengetahui perkara itu selepas menjalankan siasatan sendiri yang mendedahkan mengenai sepucuk surat yang menunjukkan bahawa Yang di-Pertuan Agong (pada masa itu) telah menulis surat kepada Ketua Setiausaha Negara dengan meminta kesemua mereka dibayar pencen.


"Saya baru sahaja mendapat surat itu daripada sekretariat Kabinet minggu ini... ia merupakan surat yang kita semua tidak tahu... sekarang saya tahu. Saya ingin nyatakan saya menyesal dengan kenyataan yang berdasarkan fakta bahawa mereka menerima pencen.


"Apabila saya ditanya di Parlimen semasa saya tidak mempunyai fakta sedemikian (sedangkan) saya perlu menjawab segera.


"Saya ingin katakan di sini, bahawa pada masa itu saya beranggapan bahawa para hakim berkenaan tidak dipecat kerana mereka telah menerima pencen sejak 20 tahun lalu, katanya.


Nazri juga melahirkan kekesalan jika kenyataan yang dibuat di Parlimen menimbulkan salah anggapan sambil berkata beliau tidak berniat berbuat demikian.


Karpal berkata, adalah salah bagi Nazri menjelaskan kedudukan yang sebenar di lobi, bukannya dalam Dewan Rakyat.


"Wan Junaidi harus membuat keputusan Isnin ini, dan saya berharap Nazri akan hadir di Dewan apabila keputusan dibuat," katanya.

MSTAR
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive